Samla företagets kunskap – och ta betalt för den

24 Feb
24 februari, 2009

Knowledge Management är ett av dagens modeord. Grundtanken är att samla företagets kompetens och göra den tillgänglig för många inom företaget, ofta via ett Intranät.

Idag spenderar organisationer enormt mycket tid på att söka efter information och nyskapa befintliga lösningar. Enligt en undersökning av Continental Research så spenderar 60 % av ett företags anställda mer än 15 minuter per dag för att leta efter information vilket motsvarar en årlig kostnad på 2 mkr för ett bolag med 300 anställda. 36 % av alla anställda gör regelbundet dubbelarbete för att de inte vet att arbetet redan är gjort, vilket motsvarar en årlig kostnad på 4 mkr.

Detta är goda skäl till att investera i ett användarvänligt Intranät, men den intressantaste aspekten för marknadsförare är att den samlade kunskapen också kan kommersialiseras. Vi har hjälpt ett antal kunder att skriva kompetensböcker inom fackområden, med huvudsyftet att positionera dem som den mest kompetenta leverantören. Intressanta ”spin-offs” är att företagen säljer böckerna (och får bra betalt) samtidigt som kompetens inte försvinner ut ur företaget via de som pensionerar sig eller slutar.

Tags: , , , ,
1 reply
  1. Agneta S says:

    hellu 🙂 alla glada

    vet ni mojligtvis nagat om
    om ni har sett

    http://youtube.com/watch?v=GfjCYH0J6Sw

    har nagan av er testat den?

    Mvh

    Agneta

    Svara

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *