Budord för bra reklam

17 Mar
17 mars, 2009

Kommunikation är enkelt, men samtidigt oändligt svårt. När man som reklamköpare ska utvärdera reklambyråns förslag kan det vara värt att relatera lösningen till reklamgurun Bill Bernbachs tre budord: Koncentrera, Dominera och Repetera.

Koncentrera betyder att lösningen fokuserar på ett huvudargument. Som engagerad produktchef är det lätt att falla för frestelsen att försöka berätta om produktens alla fördelar, vilket resulterar i att ingen uppfattar budskapet över huvud taget. Bra reklam är modet att välja bort, och fokusera på det som är viktigast. (Jämför gärna apelsintricket. Om någon kastar 10 apelsiner mot dig, hur många fångar du? Troligen ingen. Om någon däremot kastar en, är sannolikheten stor att du fångar den.)

Dominera. Dina prospektiga kunder, liksom alla dagens konsumenter, utsätts i genomsnitt för över 10 000 reklambudskap om dagen. Detta innebär att de flesta går spårlöst förbi. Grundregeln för att uppmärksammas är att dominera scenen. Ska du introducera en ny produkt, välj hellre en helsida än tre småannonser. Skickar du direktreklam, se till att den sticker ut i posten. Eller locka folk till din hemsida, där du verkligen kan dra fördel av besökarens fulla uppmärksamhet.

Repetera. Reklam betyder ”ropa igen”, och ett budskap behöver upprepas för att tränga igenom och uppfattas. Om du ska annonsera, boka minst tre täta införanden. Ett annat sätt att repetera budskapet är att synas i olika mediakanaler samtidigt genom att t ex kombinera annonsering, PR, DR och webbaktiviteter.

Tags: , , , ,
3 replies
  1. Mats says:

    Var det verkligen Bernbach som sa det? Vill minnas att ”Koncentrera, Dominera, Repetera” var en slogan för en gammal anrik svensk reklambyrå (tror det var STB, Svenska Telegrambyrån) på typ 50-talet, med en stilren grafisk profil för de tre orden. Men de kanske hade lånat inspirationen till detta från Bill B?

    Svara
  2. Vera says:

    Mats, du vet säkert något jag inte vet. Någon annan som vet något? Å andra sidan har ju branschen ”inspirerats” av branschen sedan kreativiteten gjorde sitt intåg i reklamen. Vilket väl i Sverige inträffade med STB och, så småningom, Arbmans.

    Svara
  3. Kim von Platen says:

    Jag är på jakt efter STB:s logotype, men kan faktiskt inte finna den på nätet. Är det någon som råkar ha ett gammalt arkivex blir jag glad.

    STB:s slogan var DOMINERA (en rektangel) KONCENTRERA
    (en cirkel) och REPETERA (fyra små kvadrater). Färgen var blå. Ganska fyndigt och himla klokt. Jag
    jobbade på STB Stockholm under ca 10 år på 60-talet, så
    jag vet. Däremot vet jag inte vem som utformade loggan eller när.Det kan ha varit Erik Heffer, kanske på 40-talet.

    Svara

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *