Skip to main content

Twitter, den ledande microbloggtjänsten som vi skrivit om här och här, används mer och mer medvetet i marknadskonversationen av framsynta företag.

Biljätten Ford har en chef för sociala medier, Scott Monty, som är en flitig twittrare. Fler än 13 000 följer hans microblogg. Där får vi veta allt om vad han gör, tycker och tänker. På bloggen The Social Media Marketing Blog lägger han ut texten mer, microbloggen tillåter som bekant endast 140 tecken, som ett SMS.

Varför har Ford en chef för sociala medier? Ford säger själva: “We’re not interested in advertising on social networks; we’re interested in getting in there and interacting with people.” Förstås med baktanken att sälja fler bilar. T.o.m. deras CEO har engagerat sig: Fords CEO takes to Twitter

Fords aktivitet på Twitter har inte varit oomstridd. Bl.a. i AdAge har kolumnisten David Armano pratat om riskerna att personen stärker sitt eget varumärke mer än företagets. When Personal and Corporate Web 2.0 Brands Collide

Visst, i bilbranschens rådande finansläge är kanske Twitter, eller Scott Monty, inte den frälsning som kommer att rädda Ford från en eventuell undergång. Inte desto mindre är detta ett bra exempel på hur man med relativt små, men väl placerade medel kan skapa goda konsumentrelationer. Och vad leder goda kundrelationer till…?