Skip to main content
Interaktiva media/InternetKommunikation/Reklam

Berghs vårutställning “skapar nyheter, inte reklam”

Reklamskolan Berghs School of Communication i Stockholm utbildar morgondagens reklamkreatörer och har så gjort i evinnerlig tid, även undertecknad.  Varje läsår avslutas med en utställning där eleverna på olika sätt visar vad de går för. Oftast landar visningarna i en ganska traditionell form, som en slags pannåer i större format och med ett mycket brokigt innehåll eftersom var och en satsar järnet för att utmärka sig och förhoppningsvis landa drömjobbet som assistent på den för tillfället hetaste byrån.

I år satsar Berghs socialt. Utställningen är enligt uppgift ingen utställning utan en livesänd nyhetskanal som pågår 28-31 maj på www.berghslive.com, på Twitter samt på storbildsskärm på Stureplan för den som råkar ha vägarna förbi. Samt, naturligtvis, en fysisk utställning på Sveavägen 34.

När jag själv gick på Berghs för “en tid sedan” var skolan den första att köpa in Mac:ar till kreatörsutbildningarna. Då var datorer fortfarande ett nytt fenomen i reklamvärlden men vi lärde oss snabbt. I år utnyttjar Berghs elever mediemixen fullt ut av vilket vi självklart drar slutsatsen att sociala medier inte är en fråga om man ska satsa, utan hur.

Har du inte redan kikat på Pyramids kampanj Den Nya Kreativiteten är det hög tid att göra det nu.