Sotarbloggen – en pyramidal succé

23 Jun
23 juni, 2009

Sporrade av seminariet om Den Nya Kreativiteten som Pyramid höll i slutet av maj återvände VD Jonas Olsson och marknadsansvarig Richard Svensson,  Simab, hem till kontoret och skapade en blogg. Simab är ett sotningsföretag med åtaganden över hela Skåne. Följdriktigt fick bloggen namnet Sotarbloggen. På Sotarbloggen publiceras nyttig information om sotning och ventilationsunderhåll, värdefullt både för fastighetsägare och villaägare.

Resultatet lät inte vänta på sig:  Så snart bloggen kommit igång rusade Simab upp till förstaplatserna på Googles träfflista vid sökning på bland annat sotare och ventilation i Malmö.

Intresset från de egna kunderna var stort. Efter att under några dagar fyllt bloggen med inlägg gjordes bloggen offentlig, först internt. Kort därpå meddelades kunderna via mail och besökarantalet rakade i höjden med 125 besök, en tredubbling av antalet besök från tidigare.

Sotarbloggen nås nu även via en länk på Simabs hemsida och en genomsnittlig dag har bloggen c:a 50 besökare.

I antal låter det kanske inte mycket för världen, men betänk att de som läser verkligen är intresserade och i behov av denna nischade information. När de nästa gång behöver veta något om sotning eller ventilation, var tror du att de vänder sig? Och vilket företag har då stor chans att få sälja sina tjänster?

Tags: , , , ,
2 replies
  1. Jonas Olsson says:

    Tack Pyramid, för Sotarbloggen!

    Seminariet Den Nya Kreativiteten blev en riktig injektion för oss. Fyllda av entusiasm åkte vi hem och startade en Blogg, Sotarbloggen. Syftet var att skapa en mötesplats för alla sotare i Sverige, och samtidigt en nyttig informationsplats för alla kunder. Och jag kan erkänna, före seminariet fanns inte en Blogg i vår sinnesvärld.

    En fantastisk bonus, som vi absolut inte räknat med, var den uppgradering som visade sig på alla sökmotorer. Från att ha varit typ 598 vid sökningar hamnar vi numera ständigt i topp tre, fantastiskt!

    Jag kan bara uppmana alla att starta en Blogg, de positiva effekterna är oväntade och oanade. Men själklart, ni som är i sotnings- eller ventilationsbranschen, ligg lågt! Vi vill behålla våra förstaplatser på Google och andra sökmotorer.

    Svara
  2. karinafmalmoe.se says:

    Vad roligt. Det är sånt man blir så glad av när man jobbar med kommunikation. Att kunder får inspiration och slänger sig vilt ut i det blå. Och lyckas!

    Svara

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *