Skip to main content
Varumärken/Marknadsföring

Världens mest värdefulla varumärken

I dagarna presenterades 2009 års lista över världens högst värderade varumärken av Business Weeks och Interbrand. Värderingen av företagens varumärken baseras på en skattning av företagens framtida intäkter, ekonomiska värde och ett antal kvalitativa analyser.

Coca Cola toppar listan för åttonde året i rad med ett värde på 68,7 miljarder dollar. IBM har tagit över Microsofts andraplacering och Google har klättrat ytterligare några steg upp till plats tio. Vi svenskar kan vara stolta över H&M som placerar sig på 21:a plats på listan och Ikea på plats 28, båda med högre värde i år än föregående år.

Spåren av långkonjunkturen syns även här. 2009 är den totala summan av de hundra högst värderade varumärkena lägre än förra året. Minskningen blev minus 4,6 %. Värst är det för bankerna. Amerikanska Merrill Lynch, Morgan Stanley och Citibank har åkt ut från listan. Motorindustrin har också farit illa. General Motors och Chrysler är inte längre med på listan och Harley Davidsons varumärke har tappat 43 % i värde.

Intressant att notera är att Nokia ligger på femte plats bland världens mest kända varumärken medan Ericsson inte alls finns med.  Det är sannolikt ett resultat av att Nokia är överlägset störst på mobiltelefoner – vilket i sin tur är en konsekvens av en genomtänkt produkt- och varumärkesstrategi.

Den kompletta listan på världens 100 högst värderade varumärken ser du här.