Skip to main content

I gårdagens DI fanns två tankeväckande inlägg om reklambranschen, dess fokus och framtid.

I ett öppet brev till Maud Olofsson beskriver Björn Rietz, VD i Sveriges Kommunikationsbyråer, reklambranschen som en industri som Sverige behöver i en värld som förändrar sig allt fortare, allt mer oförmodat. Vi kan bara hålla med, och ser oss själva som en viktig kugge i arbetet att stärka svenska företags internationella konkurrenskraft.

I en annan del av DI presenteras en ny reklambyrå i Stockholm över nästan en helsida. I artikeln med rubriken ”Facebook tvingar in reklam på nytt spår” så uttalar sig ett antal prisbelönta reklammän om den framtida reklambyråns roll. Med visionär blick konstaterar man att ”Framtidens reklambyrå måste ha lika stor förståelse för båda dessa världar” med syfte på traditionell och digital kommunikation.

Hallå… I vilket århundrade befinner sig dessa belönade representanter från reklambranschen? Om konstaterandet hade levererats för 15 år sedan (Pyramid byggde sin första website 1994 för SAS) hade vi nickat och hållit med. Idag känns det ungefär lika bakom som när en minister betraktar internet som en ”fluga”.

Valet av kommunikationskanal ska självklart styras av hur vi på mest effektiva sätt kan nå och påverka vår målgrupp. Lika självklart som digitala media borde ha varit sedan drygt 15 år.