Skip to main content

Att Internet helt och hållet ritar om kartan i medielandskapet är en ofta uttalad floskel. Snubblade dock över ett konkret exempel.

www.svininfluensan.com är en sajt som enligt utsago “beskriver svininfluensan och dess framfart i världen”. Vidare varken “råder eller avråder svininfluensan.com från att vaccinera – valet är ditt”.

I sajtens footer uppges att “Svininfluensan.com drivs av privatpersoner utan påverkan av läkemedelsföretag, myndighet eller organisation. Svininfluensan.com är en oberoende informationssida utan bakomliggande organ. Med sajten vill vi skapa lugn & inte panik.”

Sajten har en del med information om influensan, symptom osv, en del med nyheter publicerade kring influensan och en annan med diskussionsforum.

Vad gäller skapandet av “lugn & inte panik” går det väl sisådär: de flesta citerade nyhetsartiklarna kommer från Aftonbladet eller Expressen, tidningar som inte gjort sig kända för att sprida balanserad information.

På debattforumet går diskussionsvågorna höga och en majoritet röster är skeptiska. Konspirationsteorierna, de skrämmande historierna, fördomarna – allt finns med.

Men de smarta skaparna av sajten (vilka de nu är) torde skratta hela vägen till banken. Sajten är mycket högt rankad hos Google – själv hittade jag dit genom att googla på “biverkningar av vaccin” utan att specifikt ange svininfluensavaccinet. Och den kryllar av annonser.

Skaparna har lagt beslag på “folkets namn” på sjukdomen, Svininfluensan, som troligen är ett ord många googlar på. De ger vanliga människor en röst och sist men inte minst – de berättar en hel del “fakta”.

Nu är just svininfluensan ett oerhört tacksamt fenomen som tack och lov inte uppstår så ofta – en ny sjukdom som både är farlig och ofarlig, ett vaccin producerat i all hast som dessutom delas ut gratis till alla och är en unik händelse i den svenska vårdhistorien. Men det går självfallet att skapa liknade sajter om en mängd olika ämnen.

Så för att tjäna pengar nu för tiden bör man besitta följande egenskaper (ej nödvändigtvis i nämnd ordning):

1. Näsa för vad som får i gång folk just nu.
2. Förmåga att formulera detta i en bra webb-adress.
3. Baskunskaper i att sätta upp en webbsajt.
4. Baskunskaper i informationssortering.
5. Baskunskaper i att ragga annonsörer.
6. Drivkraft att göra något av punkterna 1-5.

Och därmed är slipstenen dragen!