Skip to main content
Kommunikation/Reklam

Hade rätt reklambyrå räddat Saab?

Dagar och minuter tickar just nu ner för Saab, och vettiga lösningar verkar tyvärr ligga allt längre bort. Alla är nog överens om att General Motors inte har varit den ideala ägaren för Saab. Man har från början helt missat varumärkets själ och steg för steg gjort en Opel av den svenska udda bilen. Men har reklamen hjälpt till att hålla Saab under armarna eller bidragit till att stjälpa företaget?

Tyvärr är jag benägen att tro det sista.

Låt mig då först säga att jag tycker Lowe Brindfors är en av Sveriges bästa reklambyråer. Man utvecklar intelligent reklam med själ och känsla, och detta har inte minst avspeglats i Saab-reklamen som jag verkligen tycker om (den senaste filmen om genierna i Trollhättan är t ex fantastisk). Men faktum är att reklamen inte lockat mig att köpa en Saab, liksom den lockat allt färre kunder i världen att köpa en Saab.

Lowe Brindfors och Saab hävdar att reklamen gett bra resultat. Frågan är om man över huvud taget kan ha det perspektivet om marknadsandelar och volymer sjunker år efter år. Visst, de skulle kunna sjunka ännu mer med annan reklam – men företagets strategiska mål har varit att växa och reklamens uppgift är att stödja den. Och den enkla konklusionen av detta är att reklamen misslyckats med vad den borde leverera.

Varför säljer då inte intelligent reklam med själ och känsla? Jag tror att det i alla komplexa processer finns en X-faktor, dvs något svårdefinierat som gör att det fungerar – eller inte. Det är inte konstigare än att vissa idrottslag, med på pappret de bästa spelarna och den bästa tränaren, inte kan leverera. I idrottsvärlden har man förstått detta och agerar – man byter oftast tränare. Det må vara osjyst mot en duktig tränare som på pappret gör allt rätt, men det förvandlar ofta laget från förlorare till vinnare.

Så Saab, dra lärdom av detta. Om affären med Spyker går igenom, eller om en ny köpare dyker upp i elfte timmen, byt reklambyrå! Det är antagligen det snabbaste och med effektiva sättet att komma på rätt bana igen.

Vi håller tummarna!

Ulf Vanselius
VD

Pyramid Communication AB
0707-163370
ulf@pyramid.se