Skip to main content
Strategi

Lita aldrig på en smal kock

En god vän till mig som var köksmästare på en av Helsingborgs bästa krogar fällde en gång detta kategoriska uttalande. Skälet var enkelt – om inte kocken tycker maten är tillräckligt god för att rikligt låta sig smaka av den så är den kanske inte så god som den borde vara.

Samma princip gäller för mycket annat i livet. De personer och de företag som levererar de bästa lösningarna lever ofta precis som man lär och delar därmed av sig av sin passion till kunderna.

Igår blev jag uppringd av en säljare som ville sälja en ekonomisk analys av svenska reklambyråer. Han berättade entusiastiskt att Pyramid låg i topp inom ekonomisk utveckling och lönsamhet och tyckte självklart att vi skulle köpa rapporten för att använda som argument mot potentiella kunder.

Då slog det mig, under 25 år i reklambranschen har jag ALDRIG fått frågan om hur lönsamma vi är från en potentiell kund. Frågan finns ibland indirekt med i större upphandlingar där man ska skicka in några bokslut, men utöver det verkar ingen bry sig eller se det som en viktig urvalsparameter.

Före mig är det konstigt. Reklambyråns huvuduppgift måste alltid vara att stärka kundens affär, dvs hjälpa kunden att sälja mer eller lönsammare. Om man inte framgångsrikt praktiserar samma teser på sin egen verksamhet tyder ju det på att a) man struntar i lönsamhet eller b) man vet inte hur man skapar den.

Därför, om du vill ha en reklambyrå som ökar din lönsamhet se till att välja reklambyrå som kan bevisa att de kan göra affärer och skapa lönsamhet.

För kom ihåg, lita aldrig på en smal kock…