Skip to main content
AllmäntKommunikation/Reklam

Årets TV-högtid för hard core reklamnördar

Super Bowl XLVI

Det finns olika sätt att förhålla sig till TV-reklam. De flesta zappar vidare för att se om det finns något bättre på någon annan kanal. Men så finns det hard core reklamnördar, vilket man ofta är om man valt reklambranschen som arbetsplats. Vi TITTAR på reklamen, och analyserar den som om de vore verk av Ingmar Bergman.

Nu är årets fest på gång: Super Bowl i USA, fotbolls-matchen ni vet. TV-reklamen som visas analyseras och kommenteras minst lika mycket som matchen i sig. Mediapengarna som investeras är svindlande, en spot kostar miljontals dollar och priset har mer än fyrdubblats de senaste 25 åren. Mellan 2001 och 2010 har företag sänt TV-reklam under Super Bowl för 1,62 miljarder dollar enligt en undersökning av amerikanska Kantar.

Anheuser-Busch InBev som äger Budweiser är den största investeraren, företaget har köpt mediautrymme för 235 miljoner dollar mellan 2001 och 2010. Bara under Super Bowl, alltså.

På söndag, 5 februari, är det dags. Om du bara vill se reklamen, titta här. Det är gott om bilreklam, gärna med lättklädda flickor (vi är ju i USA). Den andra röda tråden tycks i år vara hundar, som finns med i flera av spotarna. Gillar man varken det ena eller det andra kan man alltid gotta sig åt David Beckham som visar kalsonger för H&M. (Men, ärligt talat H&M, vad är nytt med en svartvit film på fotbollsstjärna som visar kallingarna? Dessutom är Beckham i klar nerförsbacke. Men som sagt, i USA…)

TV-reklam håller naturligtvis inte samma klass som Bergman-filmer. Så det får vara ursäktat att analyserna inte heller når upp till den nivån.

P.S. Matchen sänds direkt på TV10 på söndag kväll.