Skip to main content
AllmäntVarumärken/Marknadsföring

Familjen Helsingborg blir nytt platsvarumärke för nio skånska kommuner

Idag offentliggjordes ett nytt platsvarumärke för nordvästra Skåne och det formella samarbete som redan finns mellan regionens kommuner, under namnet Skåne Nordväst. Namnet Familjen Helsingborg ska förmedla upplevelsen av en sammanhängande stad och en av norra Europas mest kreativa och toleranta regioner. Syftet är att främja turism, näringslivsetablering och inflyttning. De nio kommuner som kommer att komplettera sin marknadsföring med varumärket Familjen Helsingborg är Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.

Pyramids varumärkesexpert Micco Grönholm har hjälpt Skåne Nordväst med projektet.

Micco utvecklar tanken bakom:

– Vi ville lyfta fram något annat än en geografisk plats (nordvästra Skåne) eller en administrativ enhet (Skåne Nordväst). Det får inte människors hjärtan att slå fortare… En familj är något som alla har en relation till, familjen är gemenskap och förståelse för både likheter och olikheter. Vi som bor här är lite lika och lite olika, precis som i en “riktig” familj.

– Det finns många destinationsvarumärken, men Familjen Helsingborg sticker definitivt ut i mängden. I marknadsföring är det vad som krävs, dessutom är det viktigt att väcka positiva associationer, säger Micco.

Varumärket kommer att börja användas under hösten och arbetet med att ta fram logotyp och fylla kommunikationen med innehåll är påbörjat.

Läs pressmeddelandet eller lyssna på Radio P4 Malmöhus.