Skip to main content

Konjunkturens bistra vindar verkar till slut ha nått Sverige på allvar. Varslen duggar tätt och många branscher är hårt utsatta. Men är det ett hot eller egentligen en möjlighet?

Undersökning efter undersökning visar att det lönar sig att satsa mer, inte mindre, på marknadsföring när tiderna blir tuffare för att ta marknadsandelar när de är relativt lättvunna. Anledningen är lika enkel som logisk. När alla andra drar ner på marknadsföring och -bearbetning är det relativt sett mycket enklare att synas och ta nya affärer. Ändå är det förbluffande få som gör det.

Det är naturligtvis svårt att motivera en bibehållen eller ökad marknadsföringsbudget när alla andra kostnader måste minimeras. Men det finns faktiskt en möjlighet att göra både och: alltså att både vara sparsam med marknadsföringspengarna och vinna nya kunder. Det handlar, som så ofta, om att prioritera rätt saker.

På vår kampanjsida www.vaximotvind.se har vi samlat fakta från världens experter hur satsningar i lågkonjunkturer skapat nya vinnare, tillsammans med handfasta råd om hur du ska agera för att gå ur den här lågkonjunkturen som en vinnare.

De fem enkla budord vi ger alla våra kunder är:
1. Satsa på kommunikation som fokuserar på att ändra beteende, inte attityd.
2. Satsa på storkunderna i din kategori.
3. Satsa på marknader och segment som växer.
4. Satsa på ett smartare erbjudande.
5. Satsa på alternativ kommunikation.

Essensen i våra råd är att du inte nödvändigtvis måste satsa mer för att lyckas. Det vi säger är att du ska satsa, men satsa rätt. Välj rätt målgrupp, välj rätt budskap och välj rätt mediekanal.

Vi på Pyramid tror att det är fullt möjligt att stärka sina marknadspositioner när det blåser motvind. Att de som satsar på att bygga väderkvarnar i snålblåsten kommer att lämna de som bygger vindskydd långt efter sig.

Välkommen att slå mig en signal om du håller med!

Ulf Vanselius, VD Pyramid och Webbyrån Petra tel:  0705 16 33 70