Hur man når 1 miljard kunder

08 Jan
8 januari, 2013

Att internet fundamentalt har förändrat hur information sprids är det idag ingen som tvivlar på. Allt finns tillgängligt och kan, om man har tur, konsumeras av alla i världen.

Ett fascinerande exempel är spridningen av musik. Strax före jul redovisades att historiens mest spelade låt på radio/TV är ”You’ve lost that lovely feeling” som skrevs av Righteous Brothers och släpptes 1964. Sedan dess är låten inspelad av runt 50 artister – från Elvis och Cliff Richards till Teddy Savalas. Låten har legat på otaliga topplistor och ska vara spelad drygt 8 miljoner gånger.

Imponerande. Eller?

Inte speciellt, om man jämför med många av dagens hits som istället spelas via nätet och framför allt YouTube. Världshiten The Gangnam style av den sydkoreanske artisten PSY har spelats över 1 miljard (!) gånger under de 6 månader (!!) som gått sedan låten släpptes och är därmed världens absolut mest spelade låt.

Ingen som har sett videon kan glömma den mycket originella dansen, men historien om låten är betydligt djupare än så. PSY är själv uppvuxen i Gangnam, Seouls allra finaste kvarter. Han var klassens clown och ”enfant terrible” som växte upp och blev en del av fenomenet k-pop. Sydkoreas musikindustri är resultatet av en mycket medveten satsning från myndigheterna som intressant nog insett att kultur har ett högt PR-värde för landet. Samt att det går att tjäna betydligt mer och bättre ryktbarhet på exempelvis musik än på aldrig så många tillverkade Hyundai.

Det roliga med PSY är att han nått så enorma framgångar, alltså även i väst, genom att dels häckla det materialistiska Gangnam, dels genom att ironisera över den über-kommersiella k-popen.

Med bland annat miljontals betalda nedladdningar av låten samt reklam på YouTube blir PSY självklart miljonär på kuppen. Men sidoeffekterna av megasuccén är också intressanta. Han har bland annat fått träffa en annan känd sydkorean, FN:s generaldirektör Ban Ki-moon som imponerades av PSYs kraft att nå ut globalt. Han har uppträtt med Madonna och på nyårsafton framförde han Gangnam Style tillsammans med MC Hammer på Times Square, NYC. Världsartister och kändisar som Kate Perry, Tom Cruise och Britney Spears har hyllat honom på Twitter, och han har fått flera utmärkelser av musikindustrin. Fans över hela världen har laddat upp egna versioner av videon på YouTube, vilket gett ytterligare kraft till den virala spridningen.

Men vad hände i Gangnam, stadsdelen han definitivt satt på kartan? Jo, PSY belönades med plakett och titeln hedersambassadör. Inte illa för ett ”enfant terrible”.

Frågan är: går det att förutse vad som kommer att slå? K-popens outsider PSY är nu känd i nästan hela världen, medan alla dockliknande och hårdproducerade k-popstjärnor fortfarande inte når särskilt långt utanför Sydkoreas gränser. Vilket lär oss en annan läxa: originalitet lönar sig. Till slut.

Och för den neo-nostalgiske, You’ve lost that lovely feeling med Righteous Brothers finns också på YouTube. 2,5 miljoner visningar av fyra minuters film på en snurrande EP-skiva är inte så tokigt ändå.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *