Skip to main content
bloggbild_bruce

Those were the days.

Som säljare och/eller presentatör är det lätt att falla i fällan att förutsätta att kunden kan mycket mer om företaget och våra produkter än den gör. Resultatet blir ofta att man tar genvägar och hoppar över den information man själv tycker är gammal eller självklar.

För kunden är detta ungefär lika illa som att Bruce Springsteen vid en konsert skulle hoppa över ”Born in the USA” för att han tror att åskådarna är trötta på den. Det blir vissa av oss aldrig. Tvärtom så vill vi hela tiden stärkas i vår grunduppfattning runt ett företag eller en produkt, helt enkelt eftersom vi inte stöter på den så ofta.

Lika illa är det med reklam. När VDn börjar tjata om att ”vi måste hitta ett nytt uttryck”, eller för den delen en ny reklambyrå, oavsett om den nuvarande lösningen fungerar eller inte. Om den nuvarande lösningen fungerar är den kloka manövern att fortsätta med den minst tre gånger så länge. Då har potentiella kunder en chans att känna igen sig och lära sig just er hit song.