Skip to main content

Under 2013 fick KRAV-märkta och ekologiskt producerade livsmedel ett stort uppsving på den svenska marknaden. Alltfler konsumenter efterfrågar och köper nu ekologiskt och trots att utbudet i handeln ökar uppstår nu brist på flera livsmedel. Detta visar att många värderar långsiktigt hållbar produktion högre än ett tillfälligt lågt pris.

Lantmännen är en organisation som under lång tid har fokuserat på just långsiktigt hållbar produktion och det har gett resultat. I varumärkesundersökningen Sustainable Brand IndexÔ har Lantmännen av 9000 konsumenter utsetts till ”Sveriges mest hållbara varumärke”. De har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt sett anser alltså svenska konsumenter att Lantmännen är bäst på hållbarhet.

Enligt Sustainable Brand Insight, som står bakom undersökningen, visar vinsten att Lantmännen har ett varumärke vars löfte inte bara omfattar vissa egenskaper, utan också ett ansvarsfullt, öppet och smart sätt att leverera dessa. Lantmännen har lyckats nå ut brett med sitt hållbarhetsbudskap och konsumenterna har i stor utsträckning sett det som positivt.

”Vårt varumärkeslöfte att Lantmännen tar ansvar från jord till bord genomsyrar hela vår organisation och vårt arbetssätt. Från utsäde och odling, produktion av grön energi, transporter, forskning och utveckling, till mat på vårt bord. Att vi i år kommer på första plats är ett resultat av vårt långsiktiga hållbarhetsarbete och att vi och våra ägare, svenska lantbrukare, levererar ansvarsfullt producerad mat”, säger Per Olof Nyman vd och koncernchef på Lantmännen.

Pyramid arbetar sedan 2012 med affärsområdena Lantmännen Lantbruk och Lantmännen Maskin. Dessa utvecklar och marknadsför produkter och tjänster till de svenska lantbrukarna och skapar förutsättningar för ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk. Pyramid har utvecklat en kommunikationsstrategi som i första hand implementerats för Lantmännen Lantbruk samt för deras produktvarumärke SW.