35 miljoner för 30 sekunder

26 Jan
26 januari, 2015

Kommande söndag spelas Super Bowl, ett av världens största idrottsevenemang. I år drabbar New England Patriots och Seattle Seahawks samman i Super Bowl XLIX som hostas av Phoenix. Seattle är regerande mästare och är favoriter efter en otrolig vändning i slutminuterna mot Green Bay Packers i Divisional Finals. Men New England har Tom Brady som quarterback – en av legenderna som på egen hand har avgjort hundratals matcher.

För alla oss som älskar amerikansk fotboll är natten mellan 1 och 2 februari sedan länge bokad. Och vi är inte ensamma. Över 110 miljoner amerikaner bänkade sig framför TVn 2014 och ytterligare ett antal miljoner såg matchen on-line – och i år väntas nya rekord eftersom hela säsongen har slagit publikrekord.

Den enorma publiken är självklart också skälet till att reklamspottarna under matchen är extremt dyra. I år får hugade annonsörer betala ca 35 miljoner för en 30 sekunders spot. En av de nya annonsörerna är Loctite som betalar mer för annonseringen under Super Bowl än den totala reklambudgeten 2013 och 2014. För andra företag som Budweiser är Super Bowl tradition och ofta startskottet på årets kampanj. Alla som annonserar går självklart ”all in” – dvs för oss reklamnördar är tom reklampauserna en höjdpunkt.

Missa inte Super Bowl XLIX!!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *