Skip to main content
Allmänt

Uppmärksammad kampanj för Gyproc Habito

Vi fick i uppdrag en av våra kunder att lansera en ny produkt på ett lite annorlunda sätt. Det var en helt ny gipsskiva med förbluffande hög infästningsstyrka. Alla känner till problemet med att hänga upp saker direkt i en gipsskiva med en skruv – skivan smulas sönder och dina konstverk, skåp eller flatscreens ramlar i golvet. Nu finns det en helt ny lösning på detta, en gipsskiva som heter Gyproc Habito. Det är fortfarande en gipsskiva, men den fungerar att skruva och hänga upp saker i.

I byggbranschen har det sedan länge varit OSB- och plywood-skivor som är det första och enda man tänker på när kraven på infästningsstyrka i väggar är uttalad. Med vår kampanj ville vi  bryta detta invanda beteende genom att på ett tydligt och lite humoristiskt sätt visa att det nu finns en ny och fördelaktig lösning för detta. Tänk helt enkelt gips istället hela vägen med alla fördelar som detta medför:

  • Bättre brandskydd
  • Bättre ljudisolering
  • Miljö och återvinning
  • Systemdokumentation
  • En och samma leverantör till allt material i väggen

Vårt huvudbudskap blev:
En ny gipsskiva med revolutionerande infästningsstyrka.

Vår kreativa idé:
Stort och tungt på en liten punkt

Copyplattform:
Glöm trä – tänk gips. Nu kan du föreskriva Gyproc Habito istället för OSB och plywood i skiljeväggar.

Utifrån detta utvecklade vi en serie annonser där vi hängde upp onaturligt tunga saker direkt på en skruv i den nya gipsskivan. Rubriken ‘Grymt starka gipsskivor’ inledde annonsbudskapet.

Annons

Det gjordes sedan en annonseffektmätning av Prepoint Norden som genom över 2 000 kunder mäter mer än 700 annonser varje år. De arbetar som en neutral partner med styrka i att identifiera och rekommendera marknadsundersökningar som uppfyller kundernas behov. På en betygsskala från 1-7 fick vår kampanj 5,9 (snitt alla annonser 4,6).

Strategin med vår kampanj var att vara avskalat tydliga i vårt budskap och på ett unikt och humoristiskt sätt väcka känslor för att fånga målgruppen, samt att bryta ett invant tankemönster och en förutfattad mening om att gips inte kan vara ett starkt material. Vi ville att Gyproc skulle sticka ut och direkt väcka intresse på marknaden med den nya produkten.

Resultatet för dessa parametrar blev enligt undersökningen följande:

resultat

Projektledare: Rikard Jevinger
Copywriter: Patrik Vult von Steyern
Art Director: Henrik Stierna

Kund: Gyproc