Skip to main content

Kommande söndag spelas Super Bowl 50, ett av världens största idrottsevenemang.

I år drabbar Denver Broncos och Carolina Panthers samman. Carolina är utan tvekan årets bästa lag, men många fans håller tummarna för att Payton Manning, som är legendarisk quarterback i Denver, ska få avsluta sin karriär med ännu en vinst. Uppbackad av ligans bästa försvar så finns det en chans.

För alla oss som älskar amerikansk fotboll är natten mellan 7 och 8 februari sedan länge bokad. Och vi är inte ensamma. Över 100 miljoner amerikaner bänkade sig framför TVn 2015 och ytterligare ett antal miljoner såg matchen on-line – och i år väntas som vanligt nya rekord i allt från tittande till hur många kycklingvingar som konsumeras.

Den enorma publiken är självklart också skälet till att reklamspottarna under matchen är extremt dyra. I år får hugade annonsörer betala ca 5 miljoner dollar för en 30 sekunders spot. Även om många av annonsörerna hävdar att det börjar bli för dyrt, så är Super Bowl det tillfälle där t ex Budweiser och Pepsi av tradition släpper sina nya kampanjer.

Alla som annonserar går självklart ”all in” – och även annonseringen är en gala där tom CBS releasar vilka annonser som ska visas – allt för att också reklampauserna ska bli en höjdpunkt dvs för oss reklamnördar.

Missa inte Super Bowl 50!!