Skip to main content

Marknadsföringsbranschen är duktig på att skapa nya coola begrepp. Bland de senaste finns content marketing som kort innebär att skapa intressant innehåll och presentera det i flera kanaler. Exempel på innehåll kan vara praktikfall eller white papers som presenteras i kundtidningen, på webben, i broschyrer etc.

Rätt och klokt, men vän av ordning frågar sig vad marketing utan content skulle vara. Vederhäftigt och intressant innehåll har i alla tider varit basen för bra kommunikation – oavsett om kanalen varit reklam, PR eller det som nu kallas content marketing.

Det som förändrats under det senaste decenniet är dels kundernas köpbeteende, dels de nya digitala distributionskanaler som skapar både utmaningar och möjligheter. I dagens mediamix är reklam, PR och content marketing viktiga – och det gäller att utnyttja alla.

Kunden i förarsätet

Köpprocessen inom B2B förändrats. Idag sker upp till 70% av köpbeslutet innan köparen personligen träffar kunden och olika former av rekommendationer har blivit allt vanligare.

Den nya köpprocessen

 

Rekommendationer, personligen eller via sociala medier, innebär att vissa kunder hoppar över kännedomsfasen och går direkt till informationsinsamling och utvärdering. Att dessa kunder söker en annan typ av information, fördjupande istället för säljande, är naturligt oavsett om informationen ges av en säljare vid ett möte eller finns på webbsidan för de som gör utvärderingen utan att ha tagit en personlig kontakt.

De flesta företag behöver således content marketing. De kund- och marknadsorienterade har arbetat med området sedan urminnes tider medan andra fortfarande inte kommit igång.

Två goda råd till slut:

  • Oavsett hur du funderar på att fördela din kommunikationsbudget behöver börja med att skapa en strategi för hur du ska kommunicera med olika målgrupper och i olika faser av köpprocessen.
  • Marketing är per definition en långsiktig aktivitet, och content marketing är ännu mer långsiktig. Om du bestämmer dig för att satsa mer på content marketing, förvänta dig inga snabba effekter

”Just because there is a market for your product doesn’t mean there is an audience for your message.”

Martin Weigel

Intressant? Läs mer i kapitel 8 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.

Beställ ditt personliga exemplar från på b2b20.se eller via bokhandeln. Boken finns på bl a Adlibris, Bokus och cdon.