Skip to main content

Svenska flaggan

Svenska företag har en unik konkurrensfördel – det svenska ursprunget. När utländska medier beskriver företag så består introduktionen ofta av land+kategori+namn, t.ex. ”The Swedish telecom giant Ericsson”. Alltså kan ursprunget vara ett av dina starkaste argument – oavsett om ditt företag är multinationellt som Ericsson, eller inte.

I de flesta undersökningar, oavsett fokus, rankas Sverige som ett av världens tio bästa länder. Ett exempel är Futurebrands ranking av ledande ”made in” länder:

Ranking

Eftersom Sverige i de allra flesta sammanhang tillför ett positivt värde så bör du utnyttja det i marknadsföringen. Detta kan du göra explicit eller implicit.

Explicit
Volvos stora kampanj ”Made by Sweden”, är ett bra exempel på en långsiktig strategi som bygger på kraftig och tydlig koppling till Sverige. Ett annat exempel är IKEA som sedan många år målar sina varuhus gul-blå.

Made-by-Sweden

Implicit
Du behöver inte vara så direkt i kommunikationen om du inte vill. H&M är ett gott exempel. Utan att göra loggan gul-blå som känns hela företagets utstrålning skandinavisk. Man använder våra svenska arbetsförhållande som argument att rekrytera i t ex USA.

Lyssna på ett intressant avsnitt av Marknadspodden där Mats Rönne ger insikter och råd http://businessreflex.se/podcast/pod-93/

Intressant? Läs mer i kapitel 11 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.