Skip to main content

I ett tidigare inlägg summerade vi några grundläggande strategier för att öka intäkterna (Modell för marknadsplanering). Och i teorin är det ingen konst att utforma en marknadsföring som leder till ökade intäkter.

Intäkterna är produkten av tre enkla faktorer:

Antal kunder x Köpfrekvens x Ordervärde

Det är när man gräver lite djupare som det börjar bli krångligt. Det finns nämligen flera olika sätt att optimera formelns olika delar.

Fler kunder…

  1. Ta kunder från konkurrenterna
  2. Väck inaktiva kunder
  3. Få marknaden att växa

… som köper oftare…

  1. Få kunder att öka sin förbrukning av produkten
  2. Få fler kunder att köpa från oss när de köper kategorin

… och betalar mer…

  1. Få kunder att välja dyrare produkter
  2. Få kunder att acceptera höjda priser eller sänkta rabatter

Vilken kombination av strategier skulle ge störst effekt i ditt företag? Ju fler faktorer du kan öka, desto större intäktsökning.

Intressant? Läs mer i ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.