I ett tidigare inlägg summerade vi några grundläggande strategier för att öka intäkterna (Modell för marknadsplanering). Och i teorin är det ingen konst att utforma en marknadsföring som leder till ökade intäkter.
Intäkterna är produkten av tre enkla faktorer:
Antal kunder x Köpfrekvens x Ordervärde
Det är när man gräver lite djupare som det börjar bli krångligt. Det finns nämligen flera olika sätt att optimera formelns olika delar.
Fler kunder…
- Ta kunder från konkurrenterna
- Väck inaktiva kunder
- Få marknaden att växa
… som köper oftare…
- Få kunder att öka sin förbrukning av produkten
- Få fler kunder att köpa från oss när de köper kategorin
… och betalar mer…
- Få kunder att välja dyrare produkter
- Få kunder att acceptera höjda priser eller sänkta rabatter
Vilken kombination av strategier skulle ge störst effekt i ditt företag? Ju fler faktorer du kan öka, desto större intäktsökning.
Intressant? Läs mer i ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.