Skip to main content

I flera hundra år har traditionell reklam varit det självklara verktyget för att skapa kännedom, renommé och intresse för en produkt, ett företag eller ett varumärke.

Men tiderna förändras. Sociala medier växer snabbt och skälen är många. Dels kan man nå exakt rätt potentiella köpare, vid rätt tidpunkt och med rätt budskap, i princip helt utan spill. Dels går varje steg i köpprocessen att mäta ända ner till fjärde decimalen. Dessutom skapar sociala medier engagemang – kommunikation istället för information.

Det är inte så konstigt att marknadscheferna älskar sociala medier och glatt flyttar sin mediabudget från osäker TV-reklam med massor av spill till mätbara webbannonser. Plötsligt väger nya tekniska rön i Silicon Valley tyngre än emotionellt bildspråk från Hollywood. Reklambyråerna har hoppat på det digitala tåget och accepterat att reklam och marknadsföring är ett teknikområde – inte den konstart det en gång var.

Allt borde vara rosenrött. Men verkligheten är en helt annan. Ta Pepsi som exempel:

Härom året bytte man marknadsföringsstrategi, drog ner på TV-annonseringen till förmån för sociala medier. Bland annat startade man ”Pepsi Refresh Project” – en bred, engagerande aktivitet där målet var att hitta nya idéer som skulle förändra samhället. Pepsi fick 3,5 miljoner nya fans på Facebook, 60.000 nya Twitter-följare och 80 miljoner besökare på webben.

Försäljningen borde också ha påverkats positivt, men istället tappade Pepsi 10% av sin marknad, vilket motsvarar 500 miljoner dollar i försäljning. Företaget återgick snabbt till traditionell reklam, och idag vet man att detta gäller nästan alla varumärken på mogna marknader.

Forskarna har kommit fram till ett antal slutsatser:

Trogna kunder svarar för en liten del av försäljningen. Merparten kommer från tillfälliga kunder som köper ett visst varumärke ibland och andra varumärken däremellan. Att växa genom att enbart fokusera på de trogna kunderna via sociala medier är därför dömt att misslyckas.

Tillväxt kommer från nya köpare som fått upp ögonen för varumärket och minns det när ett köp är aktuellt. Men de är inte så intresserade att de följer varumärket på Twitter eller besöker Facebook-sidan. Givetvis finns undantag.

En framgångsrik modell är att välja en emotionellt stark budskapstaktik och hålla fast vid den länge. Helst väldigt länge eftersom effekten ökar med tiden. (Tänk ICA…) Målet är att etablera varumärket i hjärnan hos potentiella köpare – en undermedvetenhet som aktiveras när ett köp är aktuellt.

Reklamens uppgift idag är inte att sälja, utan att få kunden att köpa. Och som alltid gäller det att välja den kombination av digitala och traditionella kanaler som är mest kostnadseffektiv.

Intressant? Läs mer i kapitel 5 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.