Glöm inte att berätta det självklara

26 Sep
26 september, 2016

Ingen kund vill köpa dina produkter. De har fabriken och lagret fulla. De vill istället köpa nyttan dina produkter ger.

När du presenterar din produkt, glöm inte det självklara. Det finns ofta smarta funktioner som är ”bortglömda” eftersom de upplevs som självklara. Men om kunden inte har uppfattat dem, så finns de inte – och bara genom att paketera och presentera dem så kan du ta ägarskap över argumentet.

Ett klassiskt exempel är Swissair som satte in en annons med följande budskap:

”Före start går våra piloter igenom följande 450 punkter för maximal säkerhet”

Annonsen listade 450 punkter och gjorde konkurrenterna irriterade. Varför? Jo, dessa punkter är ett krav från IATA som alla piloter måste gå igenom före start – men Swissair var de enda som berättade.

Fundera om du har någon självklarhet som kan ge dig en fördel.

Intressant? Läs mer i kapitel 3 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *