Skip to main content

Begreppet ”sökmotor” har i Sverige blivit likställt med Google, som har en marknadsandel på över 95%. Andra sökmotorer, som Bing och Yahoo, har mycket små marknadsandelar i Sverige men är betydligt större i t.ex. USA.

Oavsett sökmotor, så har vårt sökbeteende utvecklats fort. Idag söker alla på allt – och många orkar inte skriva in den korrekta webbadressen, även om man känner till den. Ännu märkligare är att ett av de mest googlade orden faktiskt är ”Google”…

Kundernas beteende gör det allt viktigare att synas bland sökresultaten, och det kan du göra på två sätt, via SEO och SEM.

SEO SEM

SEO (Search Engine Optimization) bidrar till att exponera din webbplats i det organiska sökresultatet (lila i figuren).

SEM (Search Engine Marketing) innebär att du köper exponering för vissa sökord genom t.ex. Google Adwords (rosa i figuren).

SEO är alltid viktigt eftersom det organiska sökresultatet uppfattas som mer objektivt och prioriteras av den som söker information. Undersökningar visar att över 90% av alla klick sker i det organiska resultatet. På Googles hemsida finns massor med tips hur du kan förbättra rankingen för din webbplats.

Nyckeln är att skapa en tekniskt och strukturell korrekt webbplats med mycket relevant information. Ingående länkar ser Google som ett bevis på att din webbplats innehåller intressant information, vilket höjer din ranking. Inom vissa kategorier och begrepp är det svårt att få en hög ranking. Ett knep kan vara att utnyttja bildsök och videosök som blir allt populärare men har betydligt mindre konkurrens.

Fundera på hur kunden definierar sitt behov och sin sökning. En potentiell kund vet kanske inte att han behöver en separator, utan googlar istället sitt funktionella behov, eller sitt problem ”smutsig olja”. Det begreppet ska vi använda på vår webbplats och i vår sökoptimering.

Även SEM är värt att prova, framför allt om du är relativt okänd inom en kategori. Denna typ av annonsering är ofta billig och du betalar per klick, d.v.s. varje gång annonsen ger resultat.

Intressant? Läs mer i kapitel 5 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.