B2B-bloggen | Fem tips för att skapa ett starkt kommunikationsbudskap

Fem tips för att skapa ett starkt kommunikationsbudskap

27 Jun
27 juni, 2017

Syftet med all marknadskommunikation är att skapa uppmärksamhet och preferens – samt leda till handling. Här följer fem enkla tips som hjälper dig att skapa eller utvärdera bra kommunikation.

  1. Du har bara några sekunder på dig att fånga intresset. I snitt läser fem gånger fler rubriken än brödtexten. Därför ska det viktigaste budskapet finnas i rubriken – inte gömmas undan i brödtexten.
  2. Bild och rubrik ska förstärka och komplettera varandra – inte säga samma sak.
  3. Reklamens uppgift är att informera, skapa behov och föra köpprocessen framåt – inte att underhålla. En ordvits som vissa älskar, tycker andra är löjlig. Försök inte vara rolig – du kommer garanterat att reta vissa.
  4. Utnyttja bildtexter flitigt – de är mer lästa än brödtexten och gör det möjligt att ladda din reklam och din webbplats med bra sökord.
  5. Låt alltid materialvalet avspegla ditt företag – vill du sälja kvalitet så måste allt du gör andas kvalitet. Tabellen nedan visar hur budskapet i en annons uppfattas när annonsen antingen förs in i en tidning som trycks på dåligt papper, eller förs in i en tidning som är tryckt på papper av god kvalitet. Stora skillnader!

 

Intressant? Läs mer i kapitel 8 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *