I ett tidigare inlägg gick vi igenom hur du ska tänka när du väljer en reklambyrå som partner. Ska du marknadsföra företaget internationell ska du dessutom ställa följande krav:
- Byrån ska förstå hur internationella affärer fungerar
- Byrån ska ha dokumenterad erfarenhet av att förvandla företagsstrategier till säljande marknadsföringsaktiviteter
- Byrån ska veta vilka olika roller reklamen spelar i internationell industriell marknadsföring
- Byrån ska helst ha engelskspråkiga copywriters anställda så allt kommunikationsmaterial kan skapas på engelska som bas
- Byrån ska ha den erfarenhet som behövs för att göra reklam och aktivitetsmaterial på många språk samtidigt
- Byrån ska ha erfarenhet av alla de mediakanaler du använder
- Byrån ska ha det nationella och internationella kontaktnät som behövs för att budskap, texter och utformning ska hålla hög klass
Se upp med byråer som skryter med att de ingår i internationella byråkedjor. Det innebär bara att byrån är tvungen att anlita en viss partner i vissa länder och är ingen garanti för kvalitet
Intressant? Läs mer i kapitel 11 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.