Skip to main content
Allmänt

Sport- och reklamnördarnas fest

I natt spelades Super Bowl 52, eller LII som tävlingen föredrar att skriva. Efter en makalös match stod Philadelphia Eagles överraskande som vinnare med 41-33. Den legendariske Tom Brady i New England Patriots får vänta på sin sjätte ring.

För alla oss som älskar amerikansk fotboll är Super Bowl det största eventet under året. Och siffrorna talar sitt tydliga språk om hur stort Super Bowl är: Över 100 miljoner amerikaner bänkade sig framför TVn och konsumerade enligt en undersökning från CBS:

  • 3,6 miljoner kg guacamole
  • 500 ton chips
  • 1,23 miljarder liter öl
  • 1,25 miljarder kycklingvingar

Självklart slår också reklamen alla rekord. I år fick hugade annonsörer betala ca 5 miljoner dollar för en 30 sekunders spot. Även om många av annonsörerna hävdar att det börjar bli för dyrt, så är Super Bowl det tillfälle där t ex Budweiser och Pepsi av tradition släpper sina nya kampanjer.

Och alla vill sticka ut. I år kom TiVo med det intressanta alternativet att spela in eventet, men skippa fotbollen…

Vi längtar redan efter Super Bowl LIII!!