Skip to main content
Allmänt

Vad innebär Googles ”mobile first”-indexering för din webbplats?

Efter att ha experimenterat och testat i 18 månader så har Google nu startat att indexera webbplatser som följer deras praxis om ”mobile first”.

Tills nu så har Googles indexering och ranking alltid utgått från desktop-versionen av en webbsidas innehåll. Detta har ju varit fullt logiskt när majoriteten av sökningar kommer just från desktop. Men under de senaste åren så har den mobila söktrafiken inte bara växt ikapp den på desktop utan även växt om och förbi. En indexering och ranking som då baseras på en desktop-version kommer att innebära problem för mobila användare i de fall när den mobila versionen är avsevärt annorlunda från desktop-versionen. Så för att bättre hjälpa och supporta majoriteten av sökningar så gör Google nu detta skiftet.

”Mobile first”-indexering innebär i praktiken att Google vid sin indexering och ranking istället utgår från en webbsidas mobila version som den primära. Avsikten är inte att upprätta ett nytt separat index, utan man kommer att fortsätta och utgå ifrån ett index för att presentera sökresultat. Det blir därmed den mobila versionen av en webbplats som visas i sökresultatet och när Google visar cachade sidor.

Du som webbplatsägare behöver inte få panik över detta. Enligt Google själva handlar ”Mobile first”-indexering primärt om hur sökmotorn samlar in innehåll, inte hur innehållet rankas. Det är också endast de webbplatser som enligt Google redan idag bäst följer praxis för ”mobile first” som berörs i denna första våg av indexering. Är din webbplats berörd i nuläget kommer du att bli meddelad av Google via Search Console. För webbplatser som är byggda responsivt och därmed inte nämnvärt skiljer sig åt mellan desktop och mobil version händer heller inget speciellt. Webbplatser som endast har desktop-innehåll kommer även fortsättningsvis vara representerat i Googles index och sökresultat, men det kommer sannolikt att innebära en negativ påverkan på rankingen.

Det är därmed väldigt tydligt att Google fortsätter fokusera på och uppmuntra webbplatsägare att göra sitt innehåll mobilvänligt. Har du en webb som ännu inte är fullt responsiv är det alltså hög tid att åtgärda detta.

Vill du läsa mer hittar du Google Webmaster Central Blog här.