B2B-bloggen | Värdet av ett starkt varumärke i sportens värld

Värdet av ett starkt varumärke i sportens värld

09 Aug
9 augusti, 2018

Det finns många sätt att mäta värdet av ett starkt varumärke. Och i få andra fall blir definitionen ”långsiktig kommersiell potential” sannare än inom sportens värld. På Forbes lista över världens mest värdefulla klubbar. Listan domineras totalt av amerikanska lag inom de stora sporterna i USA.

Detta är kanske inte så konstigt. Mer överraskande är att värdet inte är direkt kopplat till sportsliga resultat. Dallas Cowboys som är det värdefullaste laget i världen har inte vunnit NFL sedan 1996 och har under ett antal säsonger missat slutspelet.

Ännu värre är New York Knicks som inte vunnit NBA sedan 1973 och fortfarande rankas som världens 7e mest värdefulla lag.

Istället avspeglar värdet popularitet och var klubben hör hemma. Storlek på stad påverkar kraftigt värdet liksom antalet fans. Som exempel har AT&T Stadium, hemmaarena för Dallas Cowboys, varit utsålt 190 matcher i rad.

Rank Lag Sport Land Värde(bUSD) Förändring
1 Dallas Cowboys Amerikansk fotboll USA 4,20 +5%
2 New York Yankees Baseball USA 3,70 +9%
3 Manchester United Fotboll England 3,69 +11%
4 Barcelona Fotboll Spanien 3,64 +2%
5 Real Madrid Fotboll Spanien 3,58 -2%
6 New England Patriots Amerikansk fotboll USA 3,40 +6&
7 New York Knicks Basketboll USA 3,30 +10%
8 New York Giants Amerikansk fotboll USA 3,10 +11%
9 Los Angeles Lakers Basketboll USA 3,00 +11%
10 San Fransisco 49ers Amerikansk fotboll USA 3,00 +11%
11 Washington Redskins Amerikansk fotboll USA 2,95 +4%
12 Los Angeles Rams Amerikansk fotboll USA 2,90 N/A
13 Los Angeles Dodgers Baseball USA 2,75 +6%
14 New York Jets Amerikansk fotboll USA 2,75 +10%
15 Bayern München Fotboll Tyskland 2,71 +1%
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *