Skip to main content

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt strategiska och långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. De nominerade till årets varumärkespris är AniCura, Barnängen, Com Hem, Moderna Museet, Perstorp, Polarn O. Pyret, Svensk Fastighetsförmedling samt Vitamin Well.

Tidigare års vinnare av priset är HSB, Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

”Det är med stor stolthet vi noterar att Perstorp finns med på listan över årets nominerade till Signumpriset”, säger Emma Nilsson, byråchef på Graal Brand Agency. ”Vi har under flera år arbetat med att utveckla en ny varumärkesplattform, grafisk profil och kommunikationsplattform tillsammans med dem. De har genom hela arbetets gång bevisat sig vara en oerhört dedikerad, visionär och modig kund, alla tre avgörande viktiga egenskaper om man verkligen vill göra skillnad för ett varumärke.” fortsätter hon. ”Nomineringen är resultatet av ett mycket målmedvetet arbete. Samt en stor portion okuvlig vilja hos vår beställare.” avslutar hon leende.

”Nomineringen innebär ett kvitto på att det arbete vi har genomfört under ett antal år är viktigt och värdefullt för företaget.” säger Anna Carlsson, varumärkeschef på Perstorp. ”Vi bestämde oss tidigt i processen att göra detta arbete helhjärtat och kompromisslöst. Att Perstorp nu uppmärksammas i konkurrens med ett antal välkända och starka varumärken, varav de flesta inom b2c där det finns rejält mycket större varumärkesbudgetar, känns fantastiskt roligt.” avslutar hon.

2019 års vinnare utses på Varumärkesdagen den 24 januari 2019.

Arbetsgrupp på Graal:
Brand strategist: Emma Nilsson
Brand developer och copywriter: Ann-Christin Lindstedt
Creative director: Torbjörn Buhré
Production manager: Jacob Hellström
Graphical designer: Marie Svensson
Film: Oliver Sjöholm

Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum. Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel på hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man skyddar det från juridiskt intrång.