Skip to main content

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2019

Den digitala byrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna som kommer att påverka näringslivet under året som kommer. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

2019 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

1. Data och analys visar vägen mot ökad lönsamhet

Data kan vara en extremt värdefull tillgång, men hur företag bäst hanterar den har varit ett hett ämne under de senaste 10 åren. Men nu förstår många företag att de saknar strategier och planer på hur man använder sin data. Ska IT hantera data eller är det en fråga för marknadsavdelningen? Data och analys kan ge underlag till kundinsikt och marknadsföringsåtgärder. Mer kunskap och kapacitet måste byggas upp inom marknadsföringsorganisationer i hur man utnyttjar data fullt ut.

2. Integrerade B2B-kundportaler växer rekordartat

Marknadsorganisationer har traditionellt ansvarat för hemsidan och tagit hand om hur den ser ut – ofta det första som möter en potentiell kund. Men nu integreras B2B-portaler i lösningarna och får en mer framträdande roll. Att ge mer kontroll till kunderna för att hantera och följa upp sina order och ha dashboards för de pågående relationerna förväntas av fler och fler B2B-kunder. Portalutveckling drivs av ökad kundupplevelse, men också av att många företag försöker hitta sätt att sänka sina kostnader för att hantera rutinuppdrag och förfrågningar.

3. Insourcing av digital marknadsföringskunskap

Många företag har insett att de behöver skapa kompetenser inom sin egen organisation för att dra full nytta av digitala möjligheter inom marknadsföring och hyr in rätt kunskap. Ett annat alternativ är att hitta en byrå som man arbetar långsiktigt nära med. Alltför många företag spenderar sina pengar på kampanjer som inte skapar maximalt resultat på grund av att man inte utnyttjar den potential som finns i stödsystemen.

4. AI-drivna kundtjänster och webbplatser förbättrar konverteringen

Användning av artificiell intelligens (AI) expanderar från digitala marknadsföringssystem till webbplatsanalys och personalisering av webbsidor. AI kommer att hjälpa marknadsorganisationer att göra mer riktade åtgärder och rekommendationer till olika målgrupper. AI kommer tom att kunna rekommendera segmentering och föreslå lämpligt innehåll till målgruppen, vilket kommer att förbättra konvertering och kundupplevelsen.

5. Marknadsorganisationen behöver leverera digital kundupplevelse

Å ena sidan kommer marknadsorganisationen att se ytterligare specialisering mot specifika kanaler och verktyg som t.ex. marketing automation. Å andra sidan behöver man ha personer som kan ta helhetsgrepp om kundupplevelse, CRM, webbplatser, IT, digital marknadsföring och analys. Utan holistisk kunskap kan företagen inte ta det stora språnget, men utan ämnesexperter kommer genomförandet att misslyckas.

6. Maskininlärning leder fram till en helt ny era av digital marknadsföring

Maskininlärning kommer att ha en djupgående inverkan på marknadsföringens framtid. Marknadsförare kan använda den för att automatisera sina processer och öka deras avkastning väsentligt. Maskininlärning körs i bakgrunden av de flesta webbplatser som samlar stora mängder data inklusive sökordssökningar, tid spenderad på en sida och hur ofta en produkt läggs till i en kundvagn. Exempel på system som använder maskininlärning är Google Ads, Facebook Ads och LinkedIn Ads. Vår slutsats är att den mänskliga digitala experten i kombination med maskinen är en kombination som kan skapa en svindlande konvertering.

7. Röst blir en allt viktigare kanal

2018 var genombrottsåret för röststyrda enheter, med Alexa som ledande och Google Home som stark tvåa. Kommer 2019 vara det år då företag på bred front skapar och lanserar tjänster för dessa enheter? SAS, HM, ICA och SJ (labs) är några av de företag som redan har lanserat applikationer för Google Home. I USA har Alexa mer än 50 000 ”skills” som snart kommer att lanseras på svenska.

8. Digital marknadsföring måste balansera kort- och långsiktighet

I sin forskning har Les Binet och Peter Fields forskat i hur man balanserar kort- och långsiktiga marknadsaktiviteter. Deras resultat tyder på att den mest lönsamma strategin består av 60% varumärkesbyggande insatser och 40% försäljningsaktivering. Och detta är lika giltigt on-line som off-line. En reflektion är att många företag fokuserar på konvertering i digital marknadsföring och glömmer den varumärkesbyggande delen där t ex YouTube och Instagram är exempel på bra kanaler – även inom B2B.

9. Två parallella trådar – teknik och berättande går hand i hand

Eftersom verktyg blir mer avancerade och sofistikerade lämnar vi allt mer beslutsfattande till maskiner och system. Teknik hjälper oss med inriktning, anpassning och beslutsfattande. Men alla företag behöver en själ och en historia. Innehållsskapande, hantering av innehåll och optimering blir allt viktigare i en allt mer digital värld.

10. Kundinsikt för bättre digitala känslor

Få saker i livet blir framgång av en slump. Framgång nås genom hårt arbete och forskning, så vi behöver förstå vad som utlöser känslor. Djup, djup kundinsikt är ett fält som har vuxit och kommer att få ökad betydelse. Verktyg för detta kan vara allt från Hotjar och Tobii-analyser till kundinsikt genom nya typer av varumärkesanalyser.