Skip to main content
Interaktiva media/InternetKommunikation/Reklam

VA.se delar synen på den nya kreativiteten

“Nätet har gett oss alla de möjligheter vi drömt om för att lyssna till, kunna kommunicera med, samtala med och kanske till och med samarbeta med våra kunder och läsare.” Det konstaterar Mikael Zackrisson, webbchef på VA.se. I ett inlägg publicerat den 9 december, reflekterar han över internts fantastiska möjligheter – och då särskilt möjligheterna med sociala media – och hur illa de utnyttjas av de flesta. “Många företag pratar vältaligt om att ‘lyssna på kunderna’. Vi i media envisas med att basunera ut ‘sanningen’ varenda dag, och hoppas att läsarna ska acceptera vår verklighetsbeskrivning.”

Zackrisson skriver han, på konferensen Disruptive Media, imponerades av 23 årige Peter Parkes, från brittiska We Are Social. Parkes angav följande fem skäl till varför alla företag och organisationer borde börja med sociala medier:

  1. Det är i princip gratis. Medieutrymmet kostar ingenting, jämfört med traditionella kampanjer.
  2. Det går att börja på en gång. Att börja blogga, lyssna på kunderna och försöka ge ärlig respons kräver inga förberedelser.
  3. Du får belöning omgående i form av ökat förtroende hos dina kunder/läsare.
  4. Du spar pengar. Varje missnöjd kund som blir nöjd sparar sköna slantar hos supporten, kundtjänsten och i förlängningen hela företaget.
  5. Du får energi av detta.

Mikael Zackrisson sammanfattar sina intryck träffsäkert: “…vi står inför ett paradigmskifte som kommer att påskyndas ytterligare av den pågående finanskrisen. Nätet gav oss möjligheten att göra oss hörda, nu har vi ledsnat på att bli tilltalade som barn, objektifierade som ‘kunder’, ‘konsumenter’ eller ‘köpare’. Vi vill ha samtalet, dialogen, relationen. Får vi den är vi beredda att göra allt det som en person som är förtjust gör: förbehållslöst älska våra produkter och varor.”

Jag instämmer. Och det gäller inte bara B2C, utan i minst lika stor utsträckning B2B. Gå gärna in på www.nyakreativiteten.se så får du en introduktion till Pyramids syn på saken. Tänk sedan efter hur du gör idag och hur du kanske borde göra i morgon.

Och glöm inte att därefter dela med dig av dina funderingar, åsikter och insikter (t.ex. genom att kommentera det här blogginlägget).

(Mikaels inlägg kan du läsa här.)