Skip to main content

Konsumtionen i Ryssland har utvecklats starkt under senare år samtidigt som den ekonomiska utvecklingen har stabiliserats. Men lyckosam marknadsföring i Ryssland handlar inte bara om att hantera det kyrilliska alfabetet (även om det kan vara nog svårt) utan att förstå de ryska förutsättningarna för marknadsföring. Följande är några av de saker du bör tänka på:

  • Det finns ingen medelklass i Ryssland. Antingen är man väldigt rik, eller väldigt fattig. Detsamma gäller för företag, där ett segment köper det bästa som går att köpa för pengar och ett segment som inte kan köpa någonting. Rabatt som säljargument har därför mycket begränsad effekt.
  • För oss svenskar är ”kvalitet” en balans mellan vad man får och vad man betalar. I Ryssland finns en trend mot vad som kan kallas absolut kvalitet. En produkt eller leverantör får sådan status att inga alternativ övervägs. Detta är ett skäl till den oändliga mängd Mercedes av största modell som man ser på gatorna i Moskva. Denna bil uppfattas som det bästa som går att köpa trots att det finns snabbare, större och definitivt mer prisvärda alternativ. En åtråvärd och mycket lönsam position.
  • Ryssar har en inbyggd misstänksamhet mot det tryckta ordet, eftersom landets historia har skrivits om ett flertal gånger. Påståenden typ ”håller i 6 000 timmar” måste bevisas genom t ex tester eller referenser.
  • Morgontidningar, som i andra delar av världen utgör en självklar start på dagen och har hög trovärdighet läses av väldigt få personer. Istället är radion den mest populära informationskanalen.

Pyramid har fast anställda ryska medarbetare som kan hjälpa dig att utveckla effektivare marknadsföring och reklam för Östeuropa.