Skip to main content
Interaktiva media/Internet

Använd Googles kunskap om din webbsajt

Att Google snabbt och säkert hjälper oss att finna det vi söker på nätet är helt vedertaget, men Google erbjuder en hel del fler funktioner för dig som vill driva besök till din webbsida och ha kontroll över besöken. Låt oss titta på vad det är och vilken nytta du som webbansvarig har av Google:

  1. Hjälp Google att upptäcka allt du har. Genom en sitemap underlättar du så mycket du kan för sökmotorerna att indexera din sajt. Det finns anledning att förse sökmotorerna med en sitemap, läs vidare om Google Maps.
  2. Kontrollera att de sökord som din webbsajt är synlig med används på sökmotorerna. Kontrollera med ditt statistikverktyg vilka sökningar i Google som ger dig besökare. Används de inte så se till att de blir bättre synliga eller byt till ett annat sökord, läs vidare om val av sökord hos Google.
  3. Påverka dina webbplatslänkar för din webbsajt. “Webbplatslänkar” kallar Google de djupare sidtips som sökmotorn ger när du rankas högst på en sökning. När detta sker får du större utrymme i sökresultatet och flera länkar in på din webbsajt. Läs vidare om webbplatslänkar hos Google.
  4. Följ utvecklingen av RSS-prenumeranter. Google presenterar bara en siffra på antalet prenumeranter. Detta ger i alla fall en vägledning om intresset av det som publiceras på din webbsajt. Läs vidare om RSS-prenumerationer på Googles webbplats.
  5. Förstå hur din webbsajt är länkad från andra webbplatser. Googles verktyg ger dig hela bilden. Du får se antalet länkar till varje enskild sida på din webbsajt och kan, exempelvis, använda den informationen för att avgöra vilka sidor du ska satsa på när du sökoptimerar. Använd verktyget Google Analytics.
  6. Använd verktyget som Google tillhandahåller för att utvärdera problem som Google upplever med din webbsajt. Det kan vara felaktiga länkar eller att du skriver rubriker eller sidbeskrivningar på felaktigt sätt, etc.
  7. Ditt arbete ska vara datastött. Ofta skriver vi och publicerar på ett sätt som vi tror är bra. Det räcker inte. Vi måste veta. Vi måste arbeta datastött, till och med datadrivet.

Detta är en sammanfattning/utdrag från portalen Webbrådgivaren Fredrik Wackå.