Skip to main content
Varumärken/Marknadsföring

Lärdomar från snabbväxande svenska företag

På Pyramids kampanjsajt Väx i Motvind, där vi fokuserar på marknadsföringens och reklamens roll i lågkonjunktur, skriver idag Thomas Ahrens om vad som krävs för att vi skall få fart på Sverige. Thomas – som är grundare av Ahrens Rapid Growth, författare av bl.a. ”Rebelledaren” och ”Tidsmonopolet”, och som tillsammans med Affärsvärlden publicerar den årliga Tillväxtlistan – skriver bl.a.:

“Gemensamt för de företag som vi så väl behöver, alltså snabbväxande företag med ambitioner att bli storföretag, är att de fokuserar mer av sin marknadsföring på sådant som ger affärer än på sådant som bygger image. De investerar i att skapa distributionskanaler globalt. Och sist, men inte minst, de hyllar det som [Ingenjörsvetenskaps]akademien fnyser åt: SÄLJ!!!”

Huvudtesten i hans inlägg är att vi i Sverige inte behöver mer FoU, Forskning och Utveckling, utan snarare mer SoU, Sök och Utveckla. Han exemplifierar med en dryg handfull svenska företag som vuxit med mer än 25% per år de senaste sju åren, och som dessutom passerat en miljard i omsättning. Thomas konkluderar:

“Våra studier över snabbväxare visar att de som kommit över vallen runt 50 anställda också tenderar att fortsätta att växa i decennier. Så låt oss rikta in sökarljuset på de företag som har potentialen att bli det nya IKEA, Tetra Pak och Ericsson.

Men då krävs en gemensam förståelse för att tillväxtföretag växer på annan gödsel än forskning och utveckling. De växer väsentligt mycket mer genom kombiinnovation, marknadsföring, effektiv logistik och sälj.”

Du kan läsa hela Thomas Ahrens inlägg här.