Skip to main content

2010 är året då sociala media nådde långt utanför den innersta kretsen av “early adopters”. Facebook och Twitter blev inte bara en angelägenhet vänner emellan utan en viktig kanal för många företag att kommunicera med sina kunder eller andra intresserade. Flera företag driver framgångsrik kundtjänst via Twitter och själv följer jag till exempel Trysil på Facebook. Jag blir alltid lika sugen på skidåkning när deras meddelanden dyker upp i mitt flöde – klädsamt nog inte för ofta. Och på sportlovet bär det av – igen…

Rapporten 2010 Social media marketing industry report kom förvisso redan i april, men är en ambitiös genomgång av hur företag använder sociala media för att utveckla sina affärer. Enligt den kommer de som inte innan årets utgång gör något åt sin sociala media-situation att hopplöst hamna på efterkälken. Bråttom är det, alltså…

Det uttalandet ska kanske tas med en nypa salt då även sociala media lyder under lagen att medvetna strategier kombinerat med resursallokering alltid leder till bättre resultat. Inget stort har någonsin skapats utan engagemang.

Men som alltid bör man vara försiktig med vem man tror på.

Att det finns affärsmöjligheter och stort utrymme för kreativitet står bortom allt tvivel. Man kan till exempel lägga upp hela sin e-butik som en blogg.

Till sist: Vintern är räddad.