Skip to main content

Med allt aggressivare konkurrenter från Asien står de flesta nordiska företag inför utmaningen att motivera mervärdet i deras produkter. Problemet är att när produkterna upplevs som i stort sett lika måste du göra något utöver det vanliga för att motivera ett högre pris och göra ditt erbjudande mer attraktivt.

Grunden för att skapa ett starkare kundlöfte ligger ofta i att utveckla metavärden, dvs ladda ditt varumärken med mjuka parametrar som dina kunder uppskattar och är beredda att betala mer för. Frågan är bara vilka delar av ditt erbjudande som dina kunder värderar och är beredda att betala mer för.

Kanske har dina säljare en klar uppfattning. Eller kanske har du gjort en klassisk marknadsundersökning som grunden för ditt erbjudande. I så fall är tyvärr risken stor att du har fel och lägger dina resurser på att lyfta fram produktlöften som inte genererar merförsäljning eller får kunden att vilja betala mer. Skälet är att dina kunder ljuger när du frågar. Inte för att avsiktligt lura dig, utan för att man berättar den sanning man förväntar sig att den som frågar vill höra.

Vår senaste skrift, Sälj mer och ta bättre betalt, handlar om en unik metod att kartlägga vilka delar av ditt kundlöfte som VERKLIGEN driver försäljning, dvs får dina kunder att vilja köpa mer och/eller betala mer. Metoden är utvecklad av Docent Johan Anselmsson och Doktor Niklas Bondesson vid Lunds Universitet. Analysen utgör basen för att utveckla ett starkt varumärkeslöfte som verkligen kan lyfta din försäljning.

Pyramid har arbetat med denna typ av utmaningar under många år. Väcker våra tankar din nyfikenhet på hur ditt företag kan bli lika framgångsrikt, så är du välkommen att kontakta oss för en förutsättningslös diskussion och/eller komma till ett av våra seminarier. Ett anmälnings- och kontaktformulär finns längre ned på sidan.

Vi lovar att bidra med kloka tankar som vässar din marknadsprofil, oavsett om du väljer oss som partner eller inte.

[contact-form 1 “Kontaktformulär 1”]