Skip to main content
Allmänt

“An only budgie is a lonely budgie”

An only budgie is a lonely budgie

Säljer mer frön.

Alla marknadsförare drömmer om att hitta kundlöftet som träffar målgruppen i magen och får dem att känna och agera som vi vill; i de flesta fall köpa mer av vår produkt.

“An only budgie is a lonely budgie” är en slogan som myntades av brittiske copywritern Murray Walker för fågelmatstillverkaren Trill. Med en kort mening fick han målgruppen att känna för ensamma undulater – och fördubblade samtidigt försäljningen av fågelmat.

En annat exempel är lanseringen av Lätta. Istället för att vända sig till de som behövde banta, som alla andra lättprodukter gjorde, valde Lätta kundlöftet “För dig som bestämt dig för att inte bli fet”. Med detta grepp sålde Lätta enorma volymer av produkten till personer med normal kroppsbyggnad, istället för att fightas med konkurrenterna på en mycket mindre marknad.

Samma principer gäller inom business-to-business. En av våra kunder utvecklar och marknadsför världens säkraste kabelgenomföringssystem för bland annat fartyg och kärnkraftverk. Med kundlöftet “Putting Safety First” leds potentiella kunder till produkten, för få, om någon är beredd att tycka något annat än att säkerhet är det allra viktigaste vid den här typen av installationer.

Att få potentiella kunder att “göra rätt” är både enkelt och svårt. Modern forskning har kommit långt i hur hjärnan fungerar och vad som styr våra val, bl a genom Daniel Kahneman och Amos Tversky’s arbete inom Behavioural Economics.

Med rätt kunskap i basen, och med rätt känsla i lösningen, går det ibland att dubbla försäljningen.