Skip to main content

SEO – den gängse förkortningen för sökmotoroptimering – har hittills handlat om matematik, algoritmer närmare bestämt. I andra hand har det handlat om utformning av text. Inte så att texten nödvändigtvis ska vara skönskriven och varierad – vilket ju förhöjer läsupplevelsen. Snarare tvärtom. Upprepningar av samma begrepp är av godo, liksom raka budskap fulla av populära sökord i textens allra första meningen har belönats med hög rankning på Google. Men allt det är SÅ 2011.

I början av 2011 började Google nämligen använda sig av artificiell intelligens på ett nytt sätt för att belöna originalitet, kvalificerat innehåll och närvaro i sociala medier. Sökmotorerna läser alltså av ett varumärkes närvaro i sociala medier, exempelvis Twitter och Google+, och analyserar både vilken dialog företaget för med sin omvärld och hur den kommenteras. Ett gott rykte ger hög rankning. I början av 2012 förfinades dessa instrument.

Så frågan som ska ställas numera är inte, enligt denna mycket intressanta läsning, hur du optimerar din webbsajt för att rankas högre av sökmotorerna utan hur du optimerar ditt varumärke så att det blir en eftersökt deltagare i relevanta diskussioner.

Att “sökoptimera” blir med andra ord ett heltidsjobb för en eller flera av dina medarbetare där uppgiften går ut på att i sociala medier tala med, respektera och dela med sig av kunskap till intresserade människor. Även de som inte (ännu) är kunder.