Skip to main content
Familjen Helsingborg marknadsför Helsingborgsregionen.

Familjen Helsingborg marknadsför Helsingborgsregionen.

“Nya idéer är oftast inte särskilt bra om de inte är obekväma”, sa affärstänkaren och professorn Alf Rehn under sitt föredrag om varumärken på Näringslivsdagen 10 oktober i Helsingborg Business Region. Han varnade för hur lätt det är att hamna i en bekvämlighetszon av likasinnade och forma sin världsbild efter det man redan kan och känner till.

Till årsskiftet byter Helsingborg Business Region namn och blir Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg blir det gemensamma marknadsföringsnamnet för de kommuner som redan idag har ett omfattande samarbete i allt från kommunal service till näringslivsutveckling i organisationen Skåne Nordväst. Om starka känslor kännetecknar bra idéer är Familjen Helsingborg en sådan: vid tillkännagivandet i våras lät inte kommentarerna vänta på sig.

Näringslivsdagen 2012 visades familjens ansikte upp för världen i en mässmonter utformad som ett vardagsrum och dekorerat med Familjen Helsingborg-logotyper och grafiskt mönster. Montern, utformad av Pyramid, blev snabbt populär och välbesökt. Besökarna kunde skriva särskilda Familjen Helsingborg-vykort med en Familjen  Helsingborg-penna och posta i familjens brevlåda – vilket många gjorde.

Pyramid har medverkat i arbetet med att ta fram platsvarumärket Familjen Helsingborg tillsammans med ledande politiker och tjänstemän i de kommuner som valt att ingå. Pyramid har även utvecklat logotyp och övrig grafisk identitet i varumärket, som för övrigt får tummen upp av olika varumärkesutvecklare.

Arbetsgrupp Pyramid: Micco Grönholm, varumärkesutvecklare, Jonas Wilensjö, projektledare, Anna Wiedner, Art Director, Vera Porad Falk, copywriter, Caroline von Post, produktionsledare.