Skip to main content
Många bryr sig. Det borde du också.

Många bryr sig. Det borde du också.

Glasögontillverkaren Warby Parker har för andra året i rad skapat en årsredovisning som röner stor framgång i sociala medier – något som är högst ovanligt för just årsredovisningar.

Det som skiljer Warby Parkers årsredovisning från många andra årsredovisningar är att den är gjord som en sajt, har en ton i kommunikationen som känns personlig och att fakta presenteras på ett annorlunda och trevligt sätt.

Till exempel får vi, genom informationsgrafik, veta att det under 2012 såldes 296 monoklar i USA och att Warby Parker gjorde 2 253 jordnötssmör- och marmeladmackor till offer för orkanen Sandy. Detta kanske inte är fakta som en investerare bryr sig så mycket om, men däremot är det kanske viktigare att årsredovisningen, i skrivande stund, delats 1 357 gånger på Twitter och att Warby Parker har 114 000 som följer dem på Facebook. Det borde en investerare bry sig om.
Warby Parkers årsredovisning 2012