Skip to main content

Det är VABruari (om än inte så länge till) och virusen härjar i våra kroppar. De sprids från människa till människa och vi gör vårt bästa för att skydda oss, alternativt hoppas vi bara på att slippa.

En annan typ av virus drömmer vi däremot om att få, åtminstone vi som är sysselsatta inom marknadsföring. Vår våtaste dröm är en viral spridning av en film på YouTube. Detta virus ska ge oss den uppmärksamhet vi drömmer om för det aktuella varumärket. Men vad är det då som gör att en video får en viral spridning?

Det finns tre dominerande faktorer som skapar en viral:

Trendsättningen: människor som redan har en publik plockar upp något och lägger ut i sin/sina kanaler. Ett bra, svenskt exempel är Ulrik Munther som lade ut sin version av Lady Gagas då helt nya sång Born this way på YouTube, världens mest kände bloggare Perez Hilton fick syn på den och lade upp den på sin blogg varpå Ulrik fick miljontals tittare i princip över en natt.

Deltagandet: när människor börjar göra egna versioner av ett klipp så att det uppstår en viral spridning där man helt enkelt försöker överträffa varandra i genialitet och rolighet. Det just nu pågående fenomenet Harlem Shakers är ett bra exempel.

Originaliteten: det som summerar det ovanstående. Om ett klipp inte är originellt, avvikande och äkta – och/eller väcker äkta känslor har det ingen chans. Då kommer ingen med en publik att vilja förknippas med det, ingen kommer att vilja skapa en egen version av det, ingen kommer att bry sig.

Så om du vill ta dig ur axelryckarträsket och komma in i virushimlen kan du börja här, ett TED-föredrag av YouTube Trend Manager Kevin Allocca, med större viral potential än ovanstående sammanfattning.