Skip to main content
Interaktiva media/InternetKommunikation/ReklamVarumärken/Marknadsföring

Mobilen förändrar våra köpupplevelser i grunden (eller: e-handel är inte allt)

Den svenska e-handeln ökar explosionsartat. Årets första kvartal står för den största ökningen procentuellt sett sedan motsvarande kvartal 2007, med en tillväxt på hela 18 procent. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2013 som ges ut av HUI Research tillsammans med Posten och Svensk Distanshandel.

Finns det då någon räddning för fysiska butiker? Ja, förtom att erbjuda ännu bättre service och shoppingupplevelser så kan de smarta mobilerna vara lösningen. En nyligen avslutad undersökning visar att de som använder telefonen på plats köper mer.

Smarta telefoner håller på att förändra våra köpvanor. De hjälper oss att hitta, utforska, jämföra och köpa produkter inte bara på nätet, utan även när vi befinner oss i de fysiska butikerna. 84 procent av konsumenterna använder sina smarta telefoner samtidigt som de befinner sig i en butik. I en studie, som gjorts av Google Shopper Marketing Agency Council tillsammans med M/A/R/C Research, har man undersökt vilken roll de smarta telefonerna spelar för konsumenterna i butiken.

Smartphones förändrar shoppingupplevelse i butiken

  • 8 av 10 smartphone-shoppare använder sin mobil i butiken för att hjälpa till med shoppingen.

Detaljhandeln utvecklas för alla branscher

  • Mobil användning i butiker är inte bunden till någon viss kategori. Nästan 2/3 av de som köpte babyprodukter jämförde priser på plats i butiken.

Mobilt sök är utgångspunkten

  • Istället för att gå direkt till en leverantörs webbplats eller app, så använde 82 procent av shopparna sökmotorer för att söka och läsa information om produkter medan de befinner sig i butiken.

Köpare som använder sin smarta mobil mer, spenderar också mer i butiken.

  • De konsumenter som använder sin mobil mer spenderar 25 procent mer i butiken än personer som endast använder sin telefon ibland för att hjälpa till med shopping.

Några av slutsatserna man kan dra är:

  • Mobil marknadsföring är inte valbart, det är en nödvändighet. Mobilanpassa din webbsajt och använd lokal, mobil marknadsföring.
  • Mobilen kan användas för att dra in kunderna i butiken och hjälpa till att behålla dem där.
  • Möt utmaningen rakt på. Anpassa ditt showroom till kundernas sätt att använda sin mobil. Ge ytterligare produktinformation på din webbplats.
  • Erkänn den roll de smarta mobilerna har och gör de till en central del av din marknadsföringsstrategi.
Detaljhandeln utvecklas för alla branscher.