Skip to main content

Sitecore Symposium är ett event under två dagar för både marknadsförare och utvecklare som använder Sitecore som plattform, i Barcelona hölls det 35 sessioner uppdelade på tre spår: Product, Business och Developer. Fokus för konferensen är att ta del av ny funktionalitet och bli uppdaterad om Sitecores roadmap.

Förutom att Sitecore åter byter namn på sin plattform till Sitecore Experience Platform (SXP) och att de i version 8 gör en totalrenovering av gränssnittet så har vi tagit fram de tre viktigaste områdena:

1) Sitecore satsar stort på e-commerce genom att köpa upp och integrera Commerce Server från Microsoft. Redan i höst släpps Sitecore Commerce powered by Commerce Server (SC pb Sitecore Commerce Server) vilket är en komplett ecommerce plattform direkt integrerad med Sitecore Experience Platform.

Sitecore släpper även Sitecore Commerce Connector som möjliggör integration på samma vis som med Commerce Server, fast med samtliga andra plattformar.

2) Sitecore inför Machine Learning Personalization. En avancerad funktion som hjälper marknadsföraren att automatiskt profilera budskapet till besökaren, baserat på beteende, AI och andra parametrar. Detta har tidigare varit en mycket dyr och svåråtkomlig funktion då det kräver enorma datorhallar för att räkna ut förutse vad besökaren skall göra, men med hjälp av molnteknologin så är detta nu möjligt för alla med Sitecore.

Tanken med MLP är att allt skall testas, varje ändring på sidan kan automatiskt skapas som ett test, där t.ex. en rubrikändring först testas mot en målgrupp i ett antal dagar för att lära upp systemet och sedan automatiskt väljer den som beräknas konvertera bäst.

3) Nytt för Sitecore 8 är Federated Experience Manager (FxM). FxM möjliggör personalisering och spårning/lagring av användarnas beteende på externa webbplatser, oavsett plattform. Webbplatserna kopplas enkelt ihop med Sitecore genom ett script (kodsnutt) och kan sedan bearbetas genom Sitecore. Redaktörerna kan sedan använda Sitecore till att injicera innehåll och styra personaliseringen på den externa sajten, utan tillgång till dess publiceringssystem.

Användarinformation från de externa webbplatserna, t.ex. knapptryck och formulärdata, lagras och kopplas ihop med övrig besöksdata i Sitecore genom samma scripta.