Skip to main content

Alla hatar vi att förlora kunder. Men har du funderat på vad som får kunder att sluta vara kunder? Det har väldigt lite att göra med konkurrenternas agerande och mer med ditt eget.

Orsak Andel %
Flyttat 4
Relation till annat företag 5
Konkurrentaktivitet 10
Missnöje med produkt 14
Ingen kontakt från det säljande företaget, säljarnas attityd 65

Det tyngsta skälet till att kunder lämnar är ouppmärksamhet från företaget och säljaren. Som i alla relation vill kunder känna sig viktiga och sedda. Regelbunden kontakt är enkelt och billigt och kan automatiseras genom nyhetsbrev, sommarhälsningar etc.

En annan enkel relationsbyggande aktivitet är att utnyttja varje reklamation som ett sätt att bli bättre. Sköter du reklamationen rätt, stannar kunden kvar och älskar ditt företag ännu mer passionerat än tidigare.

Intressant? Läs mer i kapitel 7 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.