Skip to main content

Google_Analytics_7_New

 

Google Analytics är ett av många verktyg som Google tillhandahåller gratis i det som kallas ”webmaster tools”. Men Google Analytics är inte bara bra för webmasters, utan är en bra källa för marknadsansvariga att både bearbeta marknaden och optimera webbsidan.

Fyra grundläggande och nyttiga funktioner för dig som marknadsförare:

1. Mäta trafik och tid på webbsidan
Du ser exakt hur många personer som besökt varje sida och exakt hur lång tid besökaren har spenderat på den. Detta visar hur intressant informationen är på respektive sida är och hur enkelt det är att hitta till den. Du kan också se vem som besökt din webbsida (under förutsättning att besökaren har en egen server) vilket är en intressant möjlighet för pro-aktiv kontakt.

Ett tips: Om mer än 50% lämnar din startsida utan att gå vidare har du 1. Antingen fel SEO-optimering, dvs fel potentiella kunder hittar till dig, eller 2. Luddig kommunikation på startsidan. Det sista är förlorade affärsmöjligheter.

2. Mäta konverteringar
En konvertering inom digital marknadsföring en genomförd transaktion på en given sida på hemsidan. Detta kan för en e-handlare vara att kunden köper, men för de flesta B2B-företag att den potentiella kunden skickar in ett kontaktformulär.

Ett tips: Utöver kontakt i menyn, se till att det finns kontaktmöjligheter på alla relevanta sidor plus i foten av webbsidan

3. Mäta nedladdningar
Du kan mäta nedladdningen av det material du tillhandahåller på webbsidan, t.ex. produktblad, white papers och cases.

Ett tips: Vill du ha information om kunden som laddar ner kräver du oftast en mailadress. Ett bra argument är att du skickar uppdateringar automatiskt.

4. Mäta hänvisande trafik
Du ser hur dina kunder kommer till sidan, t ex om de känner till din adress, söker på Google eller klickar på en banner-annons. Du ser också vilken typ av enhet som dina besökare använder.

Ett tips: Om andelen mobilbesökare är under 50%, fundera på om dina kunder inte söer efter information via mobilen eller att din hemsida helt enkelt är dåligt mobiloptimerad.

Intressant? Läs mer i kapitel 12 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.