Skip to main content

Konkurrentbevakning är en viktig del av din marknadsföring, och därför bör du utse en speciell person i din organisation (eller göra jobbet själv) som håller ögonen på konkurrenterna och som med jämna mellanrum rapporterar om konkurrenternas aktiviteter, nyheter osv.

Klassiska vägar när du vill få reda på mer om konkurrenterna är att studera webbplatser, söka på internet, läsa årsredovisningar och broschyrer, samt besöka mässmontrar och intervjua återförsäljare.

Vill du ta reda på sådant som konkurrenterna helst inte vill berätta, finns en rad metoder att ta till, mer eller mindre etiska. Några exempel:

  • Intervjua leverantörer som även säljer till konkurrenterna
  • Intervjua kunder som köper både av dig och av konkurrenterna
  • Intervjua personer som tidigare arbetat hos konkurrenten
  • Besöka konkurrenternas mässmonter och utge dig för att vara kund
  • Ta en öl med konkurrenternas säljare och ställ rätt frågor
  • Sponsra examensarbeten som förutsätter kartläggning av konkurrenternas erbjudanden, arbetssätt, marknadsföring osv

Intressant? Läs mer i ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.