Skip to main content

I de flesta industriföretag är produktfakta ett stort träsk. Produktdata finns samlat i allehanda databaser och Excel-ark spridda i organisationen och ingen har en samlad kontroll över hur korrekt informationen är.

Som kund tar jag å andra sidan för givet att de fakta den potentiella leverantören presenterar är korrekt och uppdaterad – och ibland är detta tom ett lagkrav.

Lösningen på denna utmaning är en samlad produktdatabas/PIM där alla data samlas och uppdateras av ansvariga. Från PIMet exporteras sedan data dit de behövs – till webbsida, faktablad, manualer, etc.

Den nya köpprocessen

Nya köpprocessen

 

Det digitala medielandskapet har drastiskt förändrat köpprocessen för både dagligvaror och producentvaror. Idag har internet gett köparen nästan oändliga möjligheter, både att hitta och utvärdera tänkbara lösningar, hitta leverantörer med rätt profil och göra ett antal viktiga val.

Forskarna hävdar att dagens B2B-köpare tar sig genom upp till 70% av köpprocessen på egen hand, utan att ha någon som helst personlig kontakt med tänkbara leverantörer. Detta innebär att din webbplats väger tungt när kunderna väljer vem man vill diskutera med. Förutom att webbsidan måste avspegla samma kompetens och kvalitet som ett personligt möte har den potentiella kunden också behov av andra och fler funktioner, som t ex att enkelt hitta rätt produkt i sortimentet och kunna jämföra egenskaper mellan olika produkter.

Att kunna jämföra egenskaper kräver självklart korrekt produktdata. Men belöningen är stor – värdet på genomsnittsordern ökar med 17%.

Intressant? Läs mer i kapitel 5 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.