Skip to main content
Allmänt

Har du funderat på Marketing Automation?

Marketing automation är ett av dagens buzzwords. Som alla tekniker har det för och nackdelar men rätt använt kan det ge dig ett övertag i marknadsracet. Vad är då nyttan?

 

Att manuellt anpassa budskapet till varje person tar tid och kräver resurser. Därför uppstår behovet av en skalbar lösning som systematiskt kan bearbeta leads innan de skickas vidare till säljorganisationen. Marketing automation spelar en central roll för att effektivisera denna process.

Med en lösning för marketing automation kan företaget utvärdera och betygsätta var kunder och leads befinner sig i beslutsprocessen. Baserat på målgruppens beteende och interaktion kan företaget automatiskt leverera skräddarsydda budskap som successivt bearbetar och fördjupar relationen med potentiella och befintliga kunder.

Automatiseringen sparar dyrbar tid för både säljorganisationen som marknadsavdelningen. Säljorganisationen behöver lägga mindre av sin tid på att bearbeta kalla leads och marknadsavdelningen kan automatiskt leverera relevanta budskap med betydligt större precision. Med marketing automation kan du skapa ett nav som styr kundens köpprocesser och etablerar ett nära samarbete mellan marknadsavdelning och säljorganisation.

Låter det intressant? Apsis, som är en av våra goda vänner, har skrivit en enkel och översiktlig handbok om nyttan av marketing automation inom B2b. Du laddar ner den här.